Tuesday 20 November 2012

Husna's Recipe


Assalamualaikum,Halo,Hola,Hye dan semuanya kepada pembaca2 sekalian :)

Aku baru habis cuti mid sem ja.Cuti 1 minggu dan pas cuti terus second test.UPM suka buat banyak test sebelum final exam T.T Tapi balik rumah tak study sangat.Aku hanya study dengan buat mind map aku yang colourland gitu.Warna pensel lupa bawa balik.Nasib ada lagi warna yang maksu hadiahkan kat aku 8 tahun yang lalu.hahaha Memang yang ni tak termasuk dengan apa yang aku nak fokuskan dalam blog hari ni.

Apa yang dikongsikan hari ni yelah camna nak buat sup ayam.huhu.Aku suka sup ayam makan dengan nasi.Aku bukan nak jadikan blog ni blog masakan macam aku ni chef.:)

Bahan-bahan:
Bawang putih,bawang merah (tumbuk2 sampai halus)
Serai
Halia
Air kosong
Daun sup
Ayam(potong kecik2 pon ok gak)

1)Tumis bawang tadi sampai bau dia naik..uhhhh
2)Tuang air dalam 1 cawan
3)Masuk serai dengan air lagi 1 cawan.
4)Letak ayam sampai mendidih.Kalau nak jadi macam kuning sikit,letak sikit serbuk kunyit.
5)Maukkan halia.Kalau tengok kuah tu macam sikit,tambah lagi air.Pastu letak garam.
6)Hiris daun sup letak kat atas sup.Siap.

Senang sangat kan?Dan sini aku tunjuk sikit gambar selepas terhasilnya sup ni.






Aku punya sup ayam
Dan dengan sup ni jugak,kita boleh hasilkan moi sup.Moi tu macam nasi lembik makan dengan sup.Macam ala-ala makanan baby 1 tahun.Nak buat moi tu masak nasik macam biasa tapi selalu tambah air bagi jadi lembik.Dan akan jadi macam ni :

mereka2 yang sakit pon boleh makan :)
Ada lagi masakan yang nak dikongsi nanti.=D
Macam biasa,aku akan akhiri entry dengan gambar manusia di bawah..




aku dah banyak upload gmbaq dengan bunga2 kuning ni kat FB

thanks for reading.Selamat berehat.







No comments:

Post a Comment